Klachtenregeling voor patiŽnten
Wat te doen als u niet tevreden bent?
Doe uw mond open bij de tandarts!

Onze meeste patiŽnten zijn tevreden over hun tandarts en de behandeling. U hopelijk ook. Desondanks kan het een keer voorkomen dat u vindt dat de tandarts verkeerd of onzorgvuldig heeft geÔnformeerd of behandeld. Het is belangrijk dat u iets met die onvrede doet.

Praat met uw tandarts
Vraag om een verhelderend gesprek met uw tandarts. Meestal lost dit al veel onduidelijkheden op. U kunt aangeven wat u onduidelijk vindt. En de tandarts kan nog eens uitleggen waarom iets op een bepaalde manier werd gedaan. Bovendien is het voor ons belangrijk te weten, dat u een probleem heeft. We kunnen dan gezamenlijk zoeken naar een oplossing.

Advies van het TIP
Als u er samen niet uitkomt, kunt u een stapje verder gaan en telefonisch advies en informatie inwinnen bij het Tandheelkundig Informatie Punt (TIP, tel: 0900 20 25 012, € 0,15 per minuut). Het TIP is opgericht door onze beroepsorganisatie, de Koninklijke Nederlandse Maatschappij tot bevordering der Tandheelkunde (KNMT). De afhandeling verschilt per situatie. De TIP-medewerker kan u verder adviseren. TIP raadt soms aan uw probleem per brief aan de NMT voor te leggen.

KNMT-klachtenregeling
Als u besluit uw probleem per brief aan de NMT voor te leggen, kunt u gebruik maken van de NMT-klachtenregeling. Wij zijn bij deze klachtenregeling aangesloten. Deze regeling voldoet aan de eisen die de Wet Klachtrecht CliŽnten Zorgsector aan iedere zorgverlener stelt. De regeling biedt twee mogelijkheden. De NMT kan namelijk:

      • een bemiddelende rol spelen;
      • overgaan tot formele behandeling van uw klacht, resulterend in een uitspraak.

    Bemiddeling
    Voordeel van bemiddeling is, dat onder leiding van twee deskundigen van de Bemiddelingsraad wordt gezocht naar een voor beide partijen aanvaardbare oplossing. Indien nodig kan er een mondonderzoek plaatsvinden. Als de bemiddeling slaagt, wordt de uitkomst schriftelijk vastgelegd en is daarmee het probleem opgelost.

    Formele klachtbehandeling en uitspraak
    Als bemiddeling niet op prijs wordt gesteld of als een bemiddelingspoging niet tot een bevredigende oplossing leidt, kunt u de KNMT vragen om een formele behandeling van uw klacht door de Centrale Klachtencommissie. U en uw tandarts worden dan uitgenodigd voor een gesprek over uw klacht. Beide partijen worden gevraagd om het gerezen probleem toe te lichten. Enige weken later zullen beide partijen schriftelijk op de hoogte worden gesteld van de uitspraak. Deze kan, als daar aanleiding voor is, vergezeld gaan van een aanbeveling aan de tandarts.

    Kosten
    Aan de bemiddeling zijn geen kosten verbonden. Dat geldt ook voor de klachtbehandeling.

    Meer informatie
    Meer informatie over de klachtenregeling kunt u opvragen bij de KNMT. Dat kan schriftelijk via Postbus 2000, 3430 CA Nieuwegein. Voor een persoonlijk advies of informatie kunt u contact opnemen met het Tandheelkundig Informatie Punt (TIP), telefoon 0900 20 25 012 (€ 0,15 per minuut).